perjantai 23. lokakuuta 2020

Mustikkaretki ja biologian opiskelua

Kotitalouden opiskelun aloitimme syksyllä 7. luokkalaisten kanssa käymällä koulun läheisen pururadan maastossa mustikkametsässä. Seiskaluokkalaisista kuoriutuikin erinomaisia mustikanpoimijoita, ja useiden ryhmien mustikkakipot olivat täynnä yhdessä hujauksessa. Toki, kuten mustikkametsässä kuuluukin, tuli mustikoita myös poimittua kipon sijaan suoraan suuhun. Osalla oppilaista olikin suut aivan mustikkaiset, kun kouluun päästiin takaisin.
Yhden parin mustikkaretken mustikkasaldo.

8. luokan biologiassa aiheena on metsä monimuotoisena ekosysteeminä. Myös lajituntemuksen harjoitteleminen on yksi kahdeksannen luokan biologian keskeisistä teemoista. Lajituntemusta oppilaat pääsivät harjoittelemaan jo 7.–8.- luokan kesälomalla, jolloin jokainen oppilas sai tehtäväkseen koostaa joko niin sanotun perinteisen kasvion tai digikasvion.
Sekä 7. luokan että 8. luokan biologian oppitunneilla olemme lisäksi tutustuneet mikroskooppien käyttöön pienten mikroskooppitöiden kautta. 7. luokan oppitunneilla olemme tutkineen kasvi- ja eläinsolua ja yrittäneet etsiä esimerkiksi viherhiukkasia kasvisolusta. 8. luokalla puolestaan olemme tutkineet jäkälien osakkaita sekä kasvisoluja mikroskooppien avulla.
Kuvassa on oppilaan ottama kuva mikroskoopilla tutkittavasta jäkälästä. Kuva: Ennimaria Kangasniemi, 8C

Kuvassa on oppilaan ottama kuva kynsisammaleen lehdestä, jota tutkittiin mikroskoopilla. Kuva: Ennimaria Kangasaniemi, 8C

9. luokalla biologiassa pääsemme tutustumaan ihmiseen. Tähän mennessä olemme muun muassa tutustuneet luustoon ja lihaksiin, sydämen toimintaan, vereen sekä ruuansulatukseen. Tällä hetkellä biologiassa käsittelemme ihmisen verenkiertoelimistöä sekä hengityselimistöä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.