perjantai 27. marraskuuta 2020

Seiskoille Chromebookit käyttöön


Marraskuun harmauteen ovat seiskaluokkalaiset saaneet uutta painavaa täytettä reppuihinsa. Onkohan kyse ollut pikkujoululahjasta vai painavasta kapistuksesta, jota on pakko raahata kouluun? Mielipiteitä varmaan riittää puolesta ja vastaan.



Epäilen, että tässä vaiheessa vuotta kaikki opettajat eivät siirrä kaikkea opetusmateriaalia Classroomiin, joten käyttö voi olla vielä aika vähäistä ja oppilaat kokevat kantavansa laitetta turhaan koulun ja kodin väliä. Käyttö kuitenkin lisääntyy, kun me kaikki opimme hyödyntämään uutta työvälinettä.




Matematiikan tunneilla laite tulee olemaan käytössä lähes joka tunti, jos oppilas niin haluaa. Toisaalta Villeä ei ole pakko käyttää. Uskon, että kynällä ja paperilla matematiikan oppiminen on ainakin yhtä hyvää ellei parempaakin kuin koneella, mutta joitakin pelillinen oppiminen auttaa ja innostaa.

Laite voi olla myös kotona kiva lisä. Kaikilla ei ole ollut omaa konetta vaan Netflixiä on tullut katsottua kännykän pieneltä ruudulta. Nyt sitä pystyy katsomaan vähän isommalta näytöltä, ja toivottavasti vähän paremmassa asennossa.

Koulussa voi varmaan miettiä, että olisiko muistiinpanot ja vihkotehtävät kivampi tehdä koneella. Silloin niistä saisi ainakin selvää ja tehtävien korjaaminenkin olisi aika helppoa. Eikä haittaisi, vaikka kumi olisikin unohtunut kotiin. Samalla kun miettii erilaisten tiedostojen kirjoittamista, niin kannattaa myös miettiä niiden tallentamista järkevillä nimillä selkeästi kansioon. Sata nimetöntä asiakirjaa ei houkuta etsimään sitä tärkeää muistiinpanoa, jota tarvitaan kokeessa. 



Pikkuhiljaa kaikkea oppii käyttämään ja hyödyntämään, niin oppilaat kuin opettajatkin.


Seuraavia pikkujoululahjoja odotellessa

Riikka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.